احکام دختر و پسر

احکام و صیغه خواهر و برادری

احکام دختر و پسر

احکام و صیغه خواهر و برادری

هر کس سوالی شبهه ای داره می تونه بنویسه و من می پرسم و جواب می دم.

پیوندهای روزانه


سلام

احوال شما

 

نوزدهم رمضان ، سالروز  ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام

رو  تسلیت عرض می کنم .

 

سوال : چرا می گن ، شب قدر از هزار شب بالاتر هست ؟ جریانش چی هست ؟

جواب : یکی از بنی اسرائیل لباس جنگ بر تن کرده بود و هزار ماه از تن بیرون

 نیاورده بود و پیوسته آماده جهاد در راه خدا بود .

 اصحاب و یاران تعجب کردند و آرزو داشتند چنین فضیلتی و چنین افتخاری

 برای آنها میسر می شد .

تا اینکه این آیه نازل شد : "  لیله القدر خیر من الف شهر " 

 یعنی شب قدر از هزار ماه بالاتر هست .

یا در حدیث دیگری هست  که : پیامبر از چهار نفر از بنی اسرائیل

 که هشتاد سال عبادت بدون معصیت انجام  داده بودند ، تعریف می کردند .

 اصحاب آرزو کردند که ای کاش آنها هم چنین توفیقی پیدا می کردند .

 تا اینکه این آیه نازل شد : " لیله القدر خیر من الف شهر " 

یعنی  شب قدر از هزار ماه بالاتر هست  .

درالمنثور ج ۶ ص ۳۷۱

قدر این شبها رو بدونیم .

این شبها هم ،  مثل ۱۹ روز ماه رمضان که گذشت ، اینها زودتر از این می گذره .

 

ترجمه یک آیه از جزء نوزدهم قرآن کریم .

خداوند در سوره نمل آیه ۴۰ می فرماید :

آنکس که علمی از آن کتاب نزدش بود گفت :

من آن را پیش از آنکه پلک چشمت به هم بخورد نزد تو می آورم

 ( و چنین هم کرد ) و وقتی تخت را مقابل خود دید گفت :

 این از فضل پروردگارم است ...

 

 داستانی از حضرت سلیمان

وقتی حضرت سلیمان با خبر شدند که بلقیس در حال آمدن پیش ایشان هست  ،

حضرت از اطرافیانشان سوال کردند :

چه کسی می تواند تخت بلقیس را از آن فاصله دور  به اینجا بیاورد ؟

یکی از جنیان گفت : من قبل از اینکه از جای خود بلند شوید ، آن را می آورم .

ولی آصف بن برخیا گفت : من قبل از اینکه چشمت را به هم بزنی ،

آن را حاضر می کنم . و این کار را هم کرد .

چند نکته :

۱ ـ آصف بن برخیا مردی عادی بود . اما عابد بود و صالح و با تقوا و مطیع خداوند .

که با عبادت کردنش به این مقام رسیده بود .

پس رسیدن به این مقام ناممکن نیست .

۲ ـ فرق حضرت علی علیه السلام با آصف بن برخیا چه بود ؟

جواب : آصف بن برخیا برخی از علم کتاب را داشت .

ولی حضرت علی علیه السلام علم کامل را داشت .

امام صادق علیه السلام  می فرماید : آگاهی کسی که  بخشی از علم داشت

( آصف بن برخیا ) ،  در مقایسه با علی علیه السلام ،

مانند مقدار آبی است که بر بال یک مگس باشد ، در مقابل دریا .

تفسیر نورالثقلین ج ۴ ص ۸۷ و ۸۸ ح ۶۵ .

از پیامبر سوال شد : کسی که علم کتاب نزد اوست ، چه کسی است ؟

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند :

 او برادرم علی ابن ابی طالب است .

امالی شیخ صدوق ص ۵۶۴ و ۵۶۵ 

 

این هم فضیلتی دیگر از امیر المومنین علی علیه السلام .

 

۳ ـ وقتی حضرت سلیمان این تخت را مقابل خود دیدند فرمودند :

 این از فضل پروردگار من است .

اما  قارون همه چیز را از خود می دانست و می گفت :

 آنچه دارم ، بر اثر علم و دانش خودم هست ...
نظر شما چیه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۰۹
حسین یاوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">