احکام دختر و پسر

احکام و صیغه خواهر و برادری

احکام دختر و پسر

احکام و صیغه خواهر و برادری

هر کس سوالی شبهه ای داره می تونه بنویسه و من می پرسم و جواب می دم.

پیوندهای روزانه

اثبات ولایت علی ابن ابی طالب . حدیث انذار

شنبه, ۱۶ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۲۶ ب.ظ

سلام

احوال شما

 

یکی دیگه از راههای اثبات ولایت علی ابن ابی طالب خلیفه بلافصل پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) حدیث انذار هست .

وصیّت نمودن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)  در مورد خلافت بلافصل امیرالمؤمنین ( علیه السلام)‌ از موضوعات واضحه و از مسلمات هست .

بزرگان شیعه و اهل سنت ، اون رو به طرق مختلف نقل کرده‌اند که :

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) از اوایل بعثت تا آخرین روزهای عمر در مکان و زمانهای متفاوت ، علی ابن ابی طالب (علیه السلام ) رو به عنوان جانشین  و امام بعد از خود معرفی  نموده است.

نمونه ای دیگر از کلام اهل سنت در این خصوص حدیث انذار هست .

حدیث انذار چیه ؟

حدیث الإنذار فی یوم الدار این هست که :

ابن جریر طبری در تاریخ خود از ابن عباس می نویسد که علی ابن ابی طالب گفت:

 وقتی این آیه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شد «وانذر عشیرتک الأقربین» در سوره شعراء آیه ۲۱۴

پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) مرا خواند و گفتند:

حدود چهل نفر از خویشاوندان مرا برای خوردن طعام دعوت کن ومن چنین کردم وحمزه وعباس وابولهب و… را دعوت کردم.

سپس   پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم ) در میان این جمع، دستور الهی را که جبرئیل برآن حضرت آورده بود اجرا نمودند وبه ایشان گفت : ای فرزندان عبدالمطلب، خداوند مرا امر فرموده شما را به سوی او دعوت کنم

 و رسالت خویش را از خویشان خود آغاز نمایم.

پس هر کس از شما بر این امر مرا یاری کند، برادر و وصی وجانشین من در میان شماست . هیچ کس از ایشان به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) پاسخی نداد و از ترس به او پشت کردند.

 در این حال من که جوان‌ترین آنها بودم گفتم: من  ای نبی خدا ! تو را در انجام رسالت یاری می کنم.

پس دست مرا گرفت وگفتند: « ان هذا اخی ووصیی وخلیفتی .....»

یعنی : این برادر وجانشین من است در میان شما ، پس سخنان او را بشنوید واو را اطاعت کنید  ......

تاریخ طبری، مطبعة الاستقامه بالقاهره، 1357 هـ . ق، ج 2، ص 62.

 ومتقی هندی، کنز العمال، مطبعة دائرة المعارف النظامیه 1312 هـ . ق،

 بحیدر آباد دکن، ج 6، ص 392

 

نظر شما چیه ؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۶
حسین یاوری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">